Η τριπλη διυλιση του Σωκρατη!

Posted by Unknown on Δευτέρα, Οκτωβρίου 28, 2013 with No comments
Καλώς ή κακώς, κακώς για την ακρίβεια, ζούμε σε μία εποχή που τα πάντα είναι ρευστά. Επαγγελματικά, προσωπικά, ίσως και υπαρξιακά σε επίπεδο ατόμου μιας και τα όσα συμβαίνουν στη χώρα μας επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την ψυχολογία του ατόμου. 
Στο πλαίσιο αυτό πολλοί από εμάς ίσως έχουμε πέσει θύματα του λεγόμενου 'κοινωνικού σχολιασμού'! και όπως γνωρίζετε όλοι ο κοινωνικός αυτός σχολιασμός έχει διάφορες μορφές. Βέβαια δεν αποτελεί φαινόμενο μόνο της εποχής μας. Ισχύει χιλιάδες χρόνια. Ωστόσο, υπήρξαν κάποιοι που δεν "επιδόθηκαν στο σπορ αυτό"! ένας από αυτούς, ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Σωκράτης ο οποίος εφάρμοσε το 'τεστ της τριπλής διύλισης'.  Προσωπικά όποτε το διαβάζω αναρωτιέμαι αν εφαρμόζω το τεστ αυτό. Εσείς; 

Μια μέρα, εκεί που ο  φιλόσοφος Σωκράτης έκανε τη βόλτα του στην Ακρόπολη, συνάντησε κάποιον γνωστό του, ο οποίος του ανακοίνωσε ότι έχει να του πει κάτι πολύ σημαντικό που άκουσε για κάποιον από τους μαθητές του.
Ο Σωκράτης του είπε ότι θα ήθελε, πριν του πει τι είχε ακούσει, να κάνουν το τεστ της "τριπλής διύλισης".
"- Τριπλή διύλιση;" ρώτησε με απορία ο γνωστός του.

- Ναι, πριν μου πεις τι άκουσες για το μαθητή μου θα ήθελα να κάτσουμε για ένα λεπτό να φιλτράρουμε αυτό που θέλεις να μου πεις.

- Το πρώτο φίλτρο είναι αυτό της αλήθειας. Είσαι λοιπόν εντελώς σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να μου πεις είναι αλήθεια;
- Ε... όχι ακριβώς, απλά το άκουσα όμως και...

-Μάλιστα, άρα δεν έχεις ιδέα αν αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια ή ψέματα.

- Ας δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο, αυτό της καλοσύνης. Αυτό που πρόκειται να μου πεις για τον μαθητή μου είναι κάτι καλό;
- Καλό; Όχι το αντίθετο μάλλον...

- Άρα, συνέχισε ο Σωκράτης, θέλεις να πεις κάτι κακό για τον μαθητή μου αν και δεν είσαι καθόλου σίγουρος ότι είναι αλήθεια. Ο γνωστός του έσκυψε το κεφάλι από ντροπή και αμηχανία.

- Παρόλα αυτά, συνέχισε ο Σωκράτης, μπορείς ακόμα να περάσεις το τεστ γιατί υπάρχει και το τρίτο φίλτρο. Το τρίτο φίλτρο της χρησιμότητας. Είναι αυτό που θέλεις να μου πεις για τον μαθητή μου κάτι που μπορεί να μου φανεί χρήσιμο σε κάτι; – Όχι δεν νομίζω...

- Άρα λοιπόν αφού αυτό που θα μου πεις δεν είναι ούτε αλήθεια, ούτε καλό, ούτε χρήσιμο, γιατί θα πρέπει να το ακούσω; Ο γνωστός του έφυγε ντροπιασμένος,έχοντας πάρει ένα καλό μάθημα...

πηγή: http://fanispavlidis.blogspot.gr

Δημήτρης Τιμοθεάτος
Categories: ,